Heb je interesse om een boek te recenseren? Kijk dan op deze pagina

Omslag Wilsbekwaamheid

Geresenceerd door: Petra Wempe, huisarts

De hulpverlener of behandelaar wordt geacht de aangewezen persoon te zijn om de wilsbekwaamheid van een patient ten opzichte van een medische beslissing te beoordelen.  Dit zal vaak impliciet gebeuren en is al een voorwaarde voor ieder informed consent.  Soms is echter een meer expliciete beoordeling nodig, waarvoor dit boek handvatten geeft.    In 2004 bracht de KNMG in het kader van de implementatie van de WGBO een stappenplan bij beoordeling wilsbekwaamheid uit,  in 2007 gevolgd door een handreiking van het Ministerie van Justitie.  In het nu besproken boek wordt als instrument de MacCAT geïntroduceerd, ontwikkeld voor therapie (-T) en clinical research (-CR), maar niet alvorens  dit  beoordelingsproces vanuit verschillende invalshoeken te beschrijven.

Het is geen statisch maar een dynamisch proces.  De beoordeling betreft een specifieke belissing op een bepaald moment in een zekere context.  Hoe wordt de huidige gang van zaken beoordeeld.   Steunt de beslissing teveel op cognitie (het begrijpen, toepassen en redeneren) en te weinig op emoties en waarden?  De verschillende juridische kaders worden toegelicht,  de WGBO vs de wet BOPZ  en de rol van een eventuele wettelijke vertegenwoordiger bij gebleken wilsonbekwaamheid.   Hoe wordt er vanuit de ethiek naar gekeken met begrippen als autonomie en de vrije wil?   Wat kunnen niet gewenste bijwerkingen zijn.   Het verschil tussen wilsbekwaam en toerekeningsvatbaarheid wordt uitgewerkt.   Een zestal hoofdstukken met enig overlap, maar veel stof tot nadenken.

Deel drie gaat in op de praktijk.  Nogmaals wordt gesteld dat niet de uitkomst maar het besluitvormingsvermogen primair van belang is. Er wordt stilgestaan bij de gevolgen van het vaststellen van wilsonbekwaamheid.   Het gebruik van een instrument  wordt als optie gegeven.   Toetsbare verslaglegging  kan latere problemen voorkomen.   Bij de uiteindelijke uitgewerkte versie van de MacCath  is de nadruk die er in het voorbeeld ligt op toestemming om mee te doen aan een onderzoeksprotocol   wat teleurstellend in het licht van alle uitgewerkte casuistiek in het boek.

Lees meer...

Afbeeldingsresultaat voor coach jezelf naar succes

Geresenceerd door: Jikke van der Velde, theatermaker

Coach jezelf naar succes is naar mijn mening een zelfhulpboek waar je wat aan hebt.

Normaliter pak ik een soortgelijk boek na enkele hoofdstukken nooit meer op omdat wat er van je gevraagd wordt ver van het haalbare ligt. Dit is niet het geval in “Coach jezelf naar succes”.

In dit boek krijg je 10 hoofdstukken met 10 subkopjes waar je mee aan de slag kan. Alle hoofdstukjes zijn bondig en to the point en geven een voorbeeld uit het leven van één van de cliënten van de schrijfster. Voorin het boekje staat : als je slechts een paar van de 101 tips uitvoert, merk je al verschil. En ik kan me niet anders voorstellen dan dat dat het geval zou zijn.

In dit boek word je geholpen op verschillende vlakken waaronder opruimen, je financiën, energielevel en time management.

Het is lastig het boek niet in 1 keer door te lezen omdat er zoveel waardevolle zaken instaan die je zou willen weten. Naar mijn mening is rustig, hoofdstuk per hoofdstuk, de informatie absorberen de way to go.

Een paar tips mocht je nog niet overtuigd zijn:

Geef jezelf elke dag iets om naar uit te kijken, zie af van dingen die eigenlijk zouden moeten en vraag je af: wat is vandaag belangrijk?

Dus zit je op een plek in je leven waar je toe bent aan wat verandering, geef €8 uit aan dit boek en laat je inspireren tot jouw weg naar succes!

Lees meer...

9200000085931875

Gerecenseerd door: Ingrid Verbeek, huisarts

In dit boek beschrijft Thich een moderne, hedendaagse vorm van boeddhisme en hoe die in de praktijk te brengen in je dagelijks leven. Het boek bestaat uit 7 hoofdstukken, waarin de 7 concentraties (= diepste ‘inzichten’ in de werkelijkheid) worden beschreven. Ze geven antwoord op vragen omtrent leven en dood. Door te mediteren met behulp van mindfulness, leer je diep te kijken. Mindful (bewust) ademen, zitten en lopen is de sleutel daartoe.

Er staan ook een oefeningen in om zelf te doen. Veel oefenen is de kunst van geluk. Thich is een Vietnamese monnik en hij neemt je stap voor stap mee. We zijn allemaal verbonden met alles om ons heen. We gaan niet dood, maar hij spreekt over onze ‘voortzetting’ door middel van ‘transformatie’. Onze energie blijft na onze dood voortbestaan. Zo bespreekt hij in duidelijke taal onze 8 lichamen. Laat hij je beseffen dat je alles al in je hebt en nirvana in ieder van ons aanwezig is. Alles wat je wilt worden, ben je al. Je droom is nu.

Zie de werkelijkheid zoals die is en omarm verandering. Leef met aandacht, zonder oordeel, in het nu. Laat het verleden los en maak je geen zorgen omtrent de toekomst. Maak tijd voor deze meditaties en gebruik daarbij mindfulness. Dan zal je veel minder hoeven lijden. Dat is zijn boodschap, die hij goed over kan brengen. Het boek is een aanrader voor wie zich meer in het boeddhisme wil verdiepen. Mij heeft het veel duidelijkheid gebracht.

Lees meer...
basisboek ethiek en recht 9789461055361 nieuw 2d hr w215

Gerecenseerd door: Marianne Leenders, anesthesioloog/pijnbehandelaar

Dit boek is geschreven voor onderwijs aan studenten geneeskunde, maar ook voor de arts die dit niet in haar opleiding heeft gehad biedt het een schat aan informatie.

De verschillende hoofdstukken zijn steeds door een jurist en een ethicus samen geschreven, waardoor beide aspecten evenwichtig worden belicht. Het hele boek heeft een zeer prettige, leesbare stijl die de ogenschijnlijk zware onderwerpen bijzonder toegankelijk maakt. Ieder hoofdstuk behandelt zowel de juridische als de ethische kant van een thema, met een vaste opbouw. Het betreft meer voor de hand liggende onderwerpen als “Begin van het leven” , “Rond het levenseinde”, en “ Dwang in de psychiatrie” maar ook de “organisatie van zorg”, “kwaliteit van zorg” en “medisch-wetenschappelijk onderzoek” komen aan de orde. In elk hoofdstuk wordt in het begin een casus beschreven, waar later op terug gekomen wordt. Dit geeft een praktisch perspectief, prikkelt tot meedenken en maakt de net opgedane kennis direct toepasbaar. De hoofdstukken sluiten af met toetsvragen.

Lees meer...
strala yoga

Gerecenseerd door: Marianne Leenders

Tara Stiles is een yogadocente die haar eigen methode heeft ontworpen, Strala yoga. Zij beschrijft haar lessen en methode als een vloeiende beweging, ondersteunt door de ademhaling. Dit in tegenstelling tot andere yoga methoden die zich meer op de afzonderlijke houdingen toeleggen. In de Strala methode worden de bekende yoga-houdingen wel gebruikt maar deze gaan vloeiend in elkaar over en worden zo een cyclus van bewegingen. Op deze manier is het prettiger om te doen en kom je toch verder in de beweging. Volgens Tara worden je bewegingen soepeler en vloeiender en voelen lichter aan door gebruik te maken van je ademhaling op het juiste moment. Zij noemt dit de adem-body connectie. Ze benadrukt ook dat je de bewegingen alleen moet doen als ze goed voelen en anders meer rust ertussendoor kunt nemen. Ze geeft voorbeelden van een beweging-cyclus met en zonder adem-aanwijzingen. De oefeningen zijn niet altijd eenvoudig maar door ze in een vloeiende lijn te beoefenen lijken ze dat wel. Op deze manier kun je meer dan je denkt zonder extra inspanning.

Lees meer...
energieke vrouwen

Gerecenseerd door: Miranda Beeren

Inspirerend boek, zeker in deze tijd waarin er veel belangstelling is voor de rol van voeding op onze algehele gezondheid, welbevinden en prestaties.

In de hedendaagse media zijn er vele meningen, dieetstromen, voedingsdeskundgen en lifestyle coaches die elkaar geregeld tegenspreken en het moeilijk maken door de bomen het bos te kunnen zien. Een titel als deze nodigt vrouwen uit die op zoek zijn om het uiterste uit zichzelf te halen en daarbij enkel met aanpassingen in de dagelijkse routine van voedinginname hun optimale opbrengst willen behalen.

Lees meer...
aboek

Gerecenseerd door: Hedwig Grooten

Astrid Indekeu is onderzoeker aan het Karolinska Instituut in Stockholm en aan de KU in Leuven. Zij is psychologe, seksuologe en doctor in de Biomedische Wetenschappen.

Anders en toch gewoon / families na donorconceptie is een toegankelijk boek. Rijk aan de ervaringen van lotgenoten.

Voor dit boek interviewde Indekeu honderden mensen. Het boek gaat in op de meest gestelde vragen van (wens)ouders die hun gezin vormden na donorconceptie. Het heeft aandacht voor alle levensfasen die een gezin doorloopt, van ouders met een kinderwens tot een gezin met volwassen kinderen.

Lees meer...
aaaa

Gerecenseerd door: Ingrid Verbeek-Starink, huisarts

Dit boek is geschreven door het Zweedse echtpaar Mat en Susan Billmark. Het is autobiografisch. In heldere taal en duidelijke bewoordingen hebben zij vanuit verschillende invalshoeken, uit eigen ervaring, beschreven hoe om te gaan met stress en spanning. Het boek leest vlot. Het bevat niet echt nieuwe inzichten. Het is een bundeling van uitleg en aanbevelingen. Zie het als een gids, een werkboek met oefeningen en opdrachten, opgeluisterd met persoonlijke verhalen, die heel puur zijn. In kaders staan uitspraken van bekende personen. De basis is mindfulness, dat wil zeggen ‘Bewust aanwezig zijn in het NU’, gebaseerd op inzichten van onder andere Eckhart Tolle. Het boek is overzichtelijk en bestaat uit korte hoofdstukken, die ook goed ieder afzonderlijk te lezen zijn.

Lees meer...
9789045023250-gezond-verstand-l-LQ-f

Geresenceerd door: Ingrid Verbeek-Starink, huisarts

Dit boek, geschreven door een wetenschapper in hart en nieren, is eigenlijk een ‘must’ voor iedere arts! Jo Marchant beschrijft op een prettige, vlotte manier hoe gedachten, overtuigingen en emoties een belangrijke rol spelen in de verlichting van symptomen. Ze geeft veel voorbeelden van vooral chronische ziektebeelden [o.a. pijn, angst, darmklachten] en klinische onderzoeken [o.a. met hersenscans]. De conventionele westerse benadering van splitsing tussen geest en lichaam is afkomstig van de Franse filosoof Descartes. Daar tegenover staat de holistische aanpak van de alternatieve, complementaire zorg. Gewoon geloven dat je een effectieve behandeling hebt gekregen, kan al een enorm biologisch effect teweeg brengen. Hoe groot de kracht van de geest op ons lichaam is en andersom, valt niet te ontkennen.

Lees meer...
9789021563077-sapman-l-LQ-f

Gerecenseerd door: Jikke van der Velde

Sapman’ ligt al een aantal maanden naar me te lonken, wachtend op een recensie. De cover springt in het oog, heerlijk fris en aantrekkelijk. Dat Andrew Cooper (de schrijver) tevens de mooie man uit de coca cola reclame’s op de voorkant prijkt helpt natuurlijk mee. En de recepten worden vergezeld door prachtige, kleurrijke foto’s.

Lees meer...