Menu
Vereniging Trainingen Media VNVA events

De kunst van het alleen zijn

Gerecenseerd door: Marianne Leenders

Ten Have Promotie, oktober 2014. Ean: 9789025904203

Recensie 'De kunst van het alleen zijn door Ansel Grün'

Anselm Grün is een monnik wiens werk veel wordt geciteerd in spirituele media. Hij schrijft in een christelijke traditie. In dit boekje “de kunst van het alleen zijn” beschrijft hij eerst allerlei settingen waarin mensen zich alleen kunnen voelen, ook binnen een relatie. Vervolgens gaat hij in op dit gevoel en hoe het in plaats van een vervelend ook een prettig gevoel kan zijn, door er goed bij stil te staan. Het biedt je de mogelijkheid echt jezelf te leren kennen. Hij beschrijft eenzaamheid als een teleurstelling in jezelf omdat er niet altijd iemand is die aan je denkt, geïnteresseerd is in jouw doen en laten of je altijd begrijpt. Maar zegt hij, dan is er altijd Jezus of God die je begeleidt in je leven, dus echt helemaal alleen ben je nooit. Volgens Anselm Grün kun je dit inzicht krijgen wanneer je echt je alleen zijn en eenzaamheid aanvaart. Eenzaam heeft dan ook een positieve betekenis: in overeenstemming zijn met je innerlijke eenheid, een zijn met jezelf. Hij beschrijft hoe Schopenhauer , Goethe, Jung en ook Herman Hesse de eenzaamheid beschouwden als een zege waarin ze rust vonden en de raadselen van het leven zich oplosten. Tenslotte laat hij zien hoe hij zelf omgaat met de perioden waarin hij alleen is. Hij geeft aan hoe wij, als lezer, door naar muziek te luisteren, een boek te lezen, te mediteren of niets te doen de momenten waarop we alleen zijn op een plezierige en zinvolle manier kunnen invullen.

Het is een mooi geschreven en goed te lezen boek, dat wat ouderwets aandoet. Het bevat vele spreuken en teksten om, wanneer je alleen bent of je alleen voelt, nog eens rustig over na te denken.

- Marianne Leenders

9200000031374373